Med Euro 7-normen vil EU bestemme over mere end bilers udledning fra udstødningen.
EU ventes at vedtage emissionskravene Euro 7, så de gælder for person- og varebiler fra 1. juli 2025 og for lastbiler fra 1. juli 2027. Men selvom der er slækket på kravene, fordi EU alligevel vil forbyde nye diesel- og benziner i 2035, vil EU med den nye emissionsnorm bestemme endnu mere.
Euro 7-normen skal nemlig også gælde dæk og bremser. Helt konkret vil politikerne i Bruxelles bestemme, hvor meget partikelforurening der må komme fra bremseskiver og dæk. Forslaget er lige nu sendt i høring blandt de 27 medlemslande.
Herhjemme frygter brancheorganisationen Bilbranchen/DI, at de nye EU-krav spænder ben for den grønne omstilling. Det selvom brancheorganet bakker op om målet, der skal sænke udledningen fra transportsektoren.
De nye krav forsinker nemlig rejsen mod nulemssionsbiler, mener direktør i Bilbranchen/DI, Thomas Møller Sørensen. Organet har tidligere foreslået, at den danske regering sætter skrotpræmien op for at få flere ældre biler væk fra vejene.