Kan en driftbil sætte et kampfly på plads? Det tog vi til Fighter Wing Skrydstrup for at finde ud af.
Det kan lyde som den mest unfair af alle konkurrencer. For selvom vores Mercedes C63 AMG har godt med hestekræfter (759 af dem, red.), er det peanuts i forhold til 130.000 hestekræfter i et F16-jagerfly.
Alligevel tog vi udfordringen op, da flyvevåbnets base i Danmark, Fighter Wing Skrydstrup, spurgte, om vi turde. For selvfølgelig gør vi det. Og uden at afsløre for meget kan vi roligt fortælle, at både pilot og F16’eren fik kamp til stregen.
Til dagen havde Fighter Wing Skrydstrup stillet med det nok flotteste F16-fly, vi overhovedet har i Danmark. Nemlig det der er malet i Dannebrogs farver. Og selvom den er pokkers kvik, er der faktisk noget endnu vildere grej på vej til de danske piloter.
Det er en genial mulighed
Næste år lander de første spritnye F35-fly nemlig i Danmark, og de skal også have hjemme i Skrydstrup. Men for at piloterne kan være endnu skarpere i dansk og internationalt luftrum, skal der bygges en helt ny base til F35’erne.
Her skal flyene serviceres og holdes vedlige, så de – ligesom piloterne – altid er toptunet i luften. Basen er på vej, men også når den står færdig, kræver det nogle dygtige hænder, og lige nu søger Forsvaret faktisk over 200 nye flymekanikere.
Så er du – selvfølgelig efter at have set vores kapløb mod F16’eren – blevet bidt af det med kampfly, så er der mere end gode job- og fremtidsmuligheder som F35-mekaniker. Der er i hvert fald stærkt brug for dig, har vi lovet at fortælle.
Får Troels mon tørt på?
På dagen, hvor vi havde stillet F16’eren i stævne – sad pilot Troels Dehli i den flotte Danneborgs-jager. Og indrømmet, vi havde vores tvivl. For ja, en driftbil som vores Mercedes C63 AMG er nu engang bygget til at være bedst i svingene. Men lad os nu se, hvordan det hele spandt af.