Den nuværende Supra har været her siden marts 2019. Men det kan meget vel snart være slut.
Toyota og mærkets tuner-afdeling Gazoo Racing pønser på en snarlig afsløring af den mest potente GR Supra til dato. I hvert fald fabriksbygget.
Ifølge det japanske site BestCarWeb får Supra’en den samme motor, som BMW lægger i M4 CSL. Det vil sige en 3-liters rækkesekser med 551 hestekræfter og 650 Nm. Men det er lidt malurt i bærget. For det bliver en meget kort frist.
LÆS OGSÅ: Politiet om nye fotovogne: Nu er det slut med dette “trick”
Specifikt fortæller kilder til mediet, at den heftige GR Supra vil få debut engang i foråret, før salget begynder næste år. Og så er det ellers om at tage en beslutning, hvis man vil have en ny Supra. For i 2025 er det endegyldigt slut med Supra Mk. 5
Den nuværende generation af den japanske sportsvogn bygges på den samme platform, som BMW bygger roadsteren Z4 på. Oprindelig var det ikke planen, at Supra’eren skulle have haft manuelt gear. Heller ikke selvom Toyota faktisk udviklede det i testfasen.
Et manuelt gear var ikke planen
Men efter pres fra kunderne gav japanerne sig og tilpassede en seks-trins manuel BMW-gearkasse til modellen. Den kan faktisk også købes i Danmark. Sideløbende med den billigere firecylindrede model. Det er dog kun topmodellen med rækkesekser som fås med manuelt gear.
Herhjemme begynder Supra’eren ved 825.000 kr. For den slags penge får man dog kun den firecylindrede motor med 258 hestekræfter. Der skal lægges 325.000 kr. ekstra for den 3-liters rækkesekser. Og så er det faktisk ‘kun’ den sløje udgave med 340 hestekræfter. Modellen med 387 hestekræfter kører uden om de danske Toyota-kunder.
For at sætte det hele lidt i perspektiv spurter BMW M4 CSL fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Mens Supra’en halter efter med en tid på 4,4 sekunder. Der skal kun produceres 1.000 BMW M4 CSL. Om Toyota holder igen på samme måde med Supra, melder historien ikke noget om.