Der har ikke været en wankelmotor i Mazdas modelprogram siden 2008. Men efter 15 år er der endelig comeback til motor-konstruktionen. Men nok ikke som du tror.
I den nye plugin-hybrid Mazda MX-30 er wankelmotoren placeret side om side med elmotoren og generatoren. Det oplyser den danske importør i en pressemeddelelse.
Modellen kalder japanerne MX-30 R-EV. Batteriet har en kapacitet på 17,8 kWh, og fuldt opladet giver det MX-30 R-EV en rent elektrisk rækkevidde på 85 km ved blandet kørsel efter WLTP-normen.
Batteriet kan herefter oplades med 11 kW via den indbyggede, 3-fasede AC-lader på ca. 50 minutter. Det vil give 80 procents strøm, siger importøren. Hvis altså batteriet oplades fra 20 procents kapacitet. Benytter man en hurtiglader (DC), lader batteriet fra 20-80% på 25 minutter.
LÆS OGSÅ: Bilist får afvist nummerplade: “Den er altså stødende”
Rotationsmotoren, som den danske importør kalder wankel-motoren, starter, når batteriet når under et vist niveau og forsyner det med strøm til den videre kørsel. Det vil motoren gøre, så længe der er benzin i den 50 liter store tank.
Mazda siger selv, at wankelmotoren er oplagt som strømgenerator, fordi den er kompakt. Og fordi mærket har mange års erfaring med netop den motortype.
Mazda MX-30 R-EV skal sælges side om side med den rent elektriske variant af MX-30. Og det forventes, at danske Mazda-forhandlere kan levere de første MX-30 R-EV i sommeren 2023