Både når det kommer til ladetid, rækkevidden og prisen på elbiler, vil BMW snart være førende. Det er chefen ikke i tvivl om.
Lige om lidt er det BMW, Tesla og alle andre bilproducenter skal slå. I hvert fald når det kommer til elbiler. Det mener mærkets øverste chef, Oliver Zipse.
LÆS OGSÅ: Sker 2.500 gange hvert år – men denne p-afgift er nem at undgå
Tyskernes nye elbil-platform ‘neue klasse’ bliver ifølge Zipse nemlig den nye standard, når det kommer til elbiler. Altså både hvad angår ladetid, rækkevidde og selve elbilens pris. Det var budskabet, den administrerende direktør kom til CES-messen i sidste uge med.
På elektronikmessen, som fandt sted Las Vegas, kom Oliver Zipse dog ikke ind på, om BMW har tænkt sig at blive et mærke som udelukkende producerer elbiler. Modsat andre bilmærker har BMW nemlig længe afstået fra at afskære forbrændingsmotoren helt.
Første bil skal bygges i Ungarn
Det samme har en række japanske bilproducenter. Bl.a. Toyota. Men BMW mener det altså alligevel, når de producerer elbiler. På papiret ser mærkets elbilplaner da også imponerende ud. Blandt andet fordi man til Neue Klasse-bilerne vil bruge de såkaldte Solid State-batterier.
Modsat lithium-ion-batteriet skal der i et solid state-batteri nemlig ikke bruges det svært tilgængelige grundstof cobolt. Noget andet, BMW lover, at Neue Klasse-bilernes batterier kan, er at forbedre rækkevidden. Et sted mellem 20 og 30 procent i forhold til de nuværende lithium-ion-batterier, siger Oliver Zipse.
Hvor meget hold der så er det, må vi vente til 2025 med at få at se. Her er det planen, at BMW sender den første Neue Klasse-bil på vejene. En sedan bygget i Ungarn.