Aldrig har politiet haft så mange fotovogne på vejene – men det kan ikke være på grund af antallet af dødsulykker.
De ansvarlige politikere skifter holdning til fotovognen som redskab for statskassen, som du og jeg skifter underbukser. I 2015 lovede den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) at nedbringe antallet af fotovogne.
LÆS OGSÅ: Denne diesel og benzin forbydes 5. februar
Det skete præcis det modsatte. Året efter var tallet firedobbelte til 100, og i år kom der så yderligere 25 til. Skiftende ministre har siden undskyldt sig med, at den øgede fartkontrol er godt for sikkerheden på vejene.
Men det klinger en anelse hult, når man ser på tallene. I sidste uge kunne Vejdirektoratet fortælle, at danske bilister kører markant langsommere på motorvejene. Det både hvor der må køres 110 km/t og 130 km/t.
Få dræbte men øget kontrol
I denne uge kan Vejdirektoratet så fortælle, at antallet af dræbte i trafikken fortsat er meget lavt. Bare 154 personer mistede livet på de danske veje sidste år. Det er ikke så lavt som i 2021, hvor kun 130 personer omkom på vejene. Men det er det næstlaveste antal i 10 år. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Danskerne kører altså både pænt, og noget langsommere end de rent faktisk må. Alligevel fortalte et flertal på Christiansborg, at man finansierede et politiforlig med fartbøder. Alene i år er det forventningen, at fotovogne skal hive 134 mio. kr. ekstra op af bilisternes lommer.