Elbilerne får ikke lov at slippe legende let gennem EU’s lovgivning og ud på vejene. Nu vil politikerne i Bruxelles skærpe kravene.
Uanset, hvordan vi vender og drejer det, sviner en elbil. Allerede i 2021 kom Volvo med en rapport over sin egen produktion, som viste, at produktionen af elbiler er mere co2-tung end diesel- og benzinbilen.
Og nu vil EU stille en række krav til produktionen af elbiler. De krav skal både gælde for biler produceret inden for EU og for biler som kommer til EU. Kravene blev allerede vedtaget i 2020, men først 9. december blev EU-politikerne helt enige. Og det er først i 2026, at bilfabrikkerne skal efterleve de nye krav.
Et digital pas for hele batteriets levetid
Med reglerne har EU bestemt sig for et sæt etiske spilleregler. Bl.a. skal batterierne være produceret på en ‘forsvarlig’ måde. Ligesom forbrugerne skal kunne gennemskue, hvor råstofferne til batteriproduktion kommer fra.
Desuden skal forbrugerne oplyses om det klimaaftryk, deres nye biler har efterladt i forbindelse med produktionen. Det oplyser EU-Parlamentet.
Med de nye krav følger også et digitalt certifikat, som skal være knyttet til hver enkelt bilbatteri. Det skal kunne fortælle alt om batteriet. Som i råvarer, battericeller og den enkelte batteripakkes bestanddele.