Endnu en BMW 5-serie er udbrændt på de danske veje. En familie mangler nu deres bil, og BMW vil ikke svare på helt centrale spørgsmål.
I England er dieseldrevne BMW 5-Serier sparket ud af politiets flåde. De er nemlig for brandfarlige til, at ordensmagten tør løbe risikoen. En risiko der desværre allerede har kostet én betjent livet.
I England siger importøren, at problemet med de brændende biler begrænser sig til politiets nu tidligere biler, da de er ‘anderledes’, end dem private kunder kan købe. Noget tyder dog på, at den også er gal med de biler, som du og jeg kan få fat i.
LÆS OGSÅ: Bilist dummede sig med en tusch – nu har politiet bilen
Til Ekstra Bladet fortæller Tommy og Malene Larsen, hvordan deres 520d begyndte at ryge. Og at Malene Larsen kun lige akkurat nåede at komme ud af bilen med børnene, før den brød i brand.
BMW vil ikke svare
De brændende BMW’er desværre ikke noget ukendt fænomen. Tilbage i 2018 tilbagekaldte mærket 1,6 millioner biler på grund af fejl på EGR-systemet. Af de 1,6 millioner biler var 2.700 udstyret med danske nummerplader. Men der kører altså stadig biler med den potentielle fejl rundt på vejene. I januar udbrændte en dansk X5 fra 2016 på E45 nær Randers.
Familien Larsen var dog overbevist, om at deres 520d ikke var ramt af problemet, da bilen blev undersøgt på et værksted sidste år.
BMW siger, at ‘der i meget sjældne tilfælde’ kan udvikle sig røgudvikling og antændelse. Mærket er dog ikke meget for at forholde sig til de konkrete tilfælde i Danmark. Ekstra Bladet kan bl.a ikke få svar på følgende spørgsmål:
‘Kan folk føle sig sikre i jeres biler?’
‘Hvor mange sager om BMW’er, der er brudt i brand, har I haft, siden 2018, hvor I første gang bad godt 6.500 danske BMW-ejere køre på værksted for at få fejlen rettet?’
‘Hvor mange af disse biler kører stadig rundt på de danske veje?’
‘Overvejer I at bede folk stoppe med at køre i de berørte modeller oven på den seneste selvantændende bilbrande?’
‘Er det ikke på tide at tage problemet mere alvorligt, før der sker en dødsulykke?’
DISSE BMW’ER KAN VÆRE RAMT AF PROBLEMET MED EGR-KØLEREN
BMW 1-serie: 118d, 120d – produktion mellem marts 2015 og juni 2017
BMW 2-serie: 218d, 220d, 225d – produktion mellem november 2014 og marts 2017
BMW 3-serie: 318d, 320d – produktion mellem juli 2015 og marts 2017
BMW 4-serie: 418d, 420d – produktion mellem marts 2015 og juni 2017
BMW 5-serie: 518d, 520d – produktion mellem juli 2014 og maj 2017
BMW X3: 18d, 20d – produktion mellem april 2014 og marts 2017
BMW X4: 20d – produktion mellem maj 2014 og maj 2015
BMW X5: 25d – produktion i september 2015