Et analyseinstitut har set på, om hybridbilerne kan leve op til deres egne forurenings-standarder. Det er tilsyneladende svært.
Et salgsargumentet for hybridbilen er, at den biltypen kombinerer det bedste af to verdener. Men en ny undersøgelse, som analyseinstitut Transport & Environment (T&E) har foretaget med hjælp fra Graz University of Technology, tegner et helt andet billede.
LÆS OGSÅ: Blitzet med 196 km/t – havde lige fået kørekort og bilen
Ved bykørsel tyder meget ifølge undersøgelsen på, at hybriderne udleder meget mere co2, end de er opgivet til, på en pendlerrute. T&E testede tre hybrider: BMW 3-serie, Peugeot 308 og Renault Megane.
Ejernes skyld?
Her fandt man frem til, at det stod særligt slemt til for 3-Serien. BMW har ellers for nylig introduceret et hybridsystem, som automatisk skifter til el-drift i byområder. Men i T&E-testen tændte BMW’en motoren to gange i sådanne områder. Testen kom frem til, at BMW’en forurenede 3 gange så meget, som den egentlig må.
For Renaulten vedkommende var udledningen hele 70 procent højere, mens Peugeoten klarede turen med en overskridelse i co2-regnskabet på 20 procent.
– Plugin-hybrider er falske elbiler, som er bygget til laboratorietests og skattefordele, ikke ægte kørsel. Vores tests viser, at selv i optimale forhold med fuldt batteri udleder bilerne langt mere end angivet. Regeringerne burde stoppe med at støtte disse biler med milliarder af skatteydernes penge, siger bilemissionschef hos T&E Anna Krajinska i en pressemeddelelse.
Analyseinstituttet foretog en lignende undersøgelse for to år siden, og her kom man frem til samme resultat. Det kan forklares med, hævder T&E, at de færreste hybrid-ejere lader på batteriet. Dermed kører hybridbilerne oftest på deres diesel eller benzin-motorer alene.