Elbilen bliver udråbt som den helt store redning. Biltyper kommer bare ikke til at redde nogen, konkluderer Robert Bryce.
Elbiler kommer ikke til at redde os fra den globale opvarmning. Det er konklusionen i artiklen her. I 2018 blev der solgt 17,3 millioner nye biler i USA, heraf var ca. 360.000 elbiler.
Det svarer til 2 procent af det samlede bilsalg. Samtidigt slog forbruget af benzin nye rekorder.
Artiklen prøver at regne på, hvor mange elbiler, der skal til, for at reducere USA’s benzinforbrug med en tredjedel. Man når frem til, at der skal være ca. 100 millioner elbiler på de amerikanske veje, før det mål er nået.
I hele verden er der p.t. ca. 5 millioner elbiler. I USA skulle således bruge 20 gange så mange bare for at opfylde det relativt beskedne mål.
LÆS OGSÅ: Går der virkelig 200 ton jord på ET elbil-batteri?
Det største problem er imidlertid ressourceforbruget i forbindelse med så voldsom en forøgelse af antallet af elbiler med tilhørende batterier.
Skulle hele USA’s bilpark konverteres, vil det koste en mængde kobolt, der er 18 gange den nuværende produktion i hele verden, og tilsvarende 9 gange den globale udvinding af neodymium, 7 gange litiumproduktionen og 4 gange for kobbers vedkommende.
En så kraftig udbygning af verdens minedrift er næppe realistisk, og i tilgift er det et problem, at Kina sidder på en stor del af ressourcerne og derved vil opnå, at resten af verden bliver endnu mere politisk og økonomisk afhængige af Xi Jinping & Co.
Klummen er i først bragt på Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.