Sammen med Suzuki vil Toyota bygge en center-motoriseret sportsvogn, der ikke må veje mere end det letteste Mazda MX-5.
Det er ikke længe siden, Toyota viste konceptbilen Sports EV frem for offentligheden. Og som navnet mere end antyder, er det en helt elektrisk sportsvogn. Men sådan bliver det formentlig ikke.
I hvert fald skriver japanske Best Car nu, at Toyota er gået sammen med Suzuki for at få bygget den lille sportsvogn med en 1-liters, 3-cylindret benzinmotor, 120 hestekræfter og 200 Nm. Daihatsu skulle også være med på den idé.
LÆS OGSÅ: Verdens største VW-træf lukker: “Det er på grund af miljøet”
Nu har rygtet om en efterfølger til MR2, der senest var en del af Toyotas modelprogram i 2007, svirret i årevis. Og det nye forlydender puster kun yderligere liv i de spekulationer. Best Car mener at vide, at Toyota tilføjer en turbo og et hybridsystem for gøre det relativt beskedne antalt hestekræfter til en underholdende oplevelse.
Må ikke veje noget
Og selvom 120 hestekræfter og 3 cylindre på ingen måde lyder imponerende har Toyota et es i ærmet. Vægten. Faktisk arbejder mærket på, at bilen ikke må veje mere end ét ton. Det vil gøre den kommende sportsvogn lige så let som den nuværende Mazda MX-5.
Det selvom den nye Toyota siges at blive en større bil end MX-5’eren. Meget apropos 3 cylindre kunne man jo tro, at Toyota blot downsizer den 1,3-liters benziner fra Yaris GR. Men tilsyneladende ikke. I stedet tager man undervognen fra Yaris-modellen, mens Suzuki udvikler motoren.