Den var i produktion helt fra 1986 til 2003 i Europa, før den anden generation af Ford Transit kørte videre på licens. En licens som nu genoplives.
Kinesiske JMC hævder egentlig, at deres Teshun Touring EV er ny. Men det er en sandhed med mange modifikationer. For selve chassiset er præcist det samme, som Ford byggede anden generation af varevognen Transit på.
LÆS OGSÅ: Vidste du:… at Peugeot stadig sælger nye 405’ere
I Europa blev modellen bygget fra 1986 helt indtil 2003, før produktionen på licens flyttede til netop Kina. Her blev Transitten bygget fra 2006 til 2017, før den blev omdøbt til ‘JMC Teshun’.
Absolut ingen raket
Og nu sker der igen noget nyt for den næsten 40 år gamle varevogn. Den skal nemlig fyldes med en batteripakke. Helt konkret er der fundet plads til én elmotor med 163 hestekræfter og 320 Nm. Batteriet har en kapacitet på 65 kWh. Kineserne siger, det er nok til 300 kilometer på samme opladning.
På trods af elmotoren er der ikke tale om nogen sportsvogn i forklædning. Den gamle Transit skal bruge 15 sekunder på at nå fra 0 til 100 km/t. Til gengæld fås den i en ‘ekstra-lang’ udgave.
Den elektriske udgave af den snart 40 år gamle bil erstatter modellen med 2,4-liters benzinmotor. Mens JMC stadig har en Teshun/Transit med 2,8-liters dieselmotor, der er god for 122 hestekræfter, på programmet.