Det er svært at antænde en brand i elbil, men når først det brænder, er der ofte ikke meget at gøre. Af sammen grund bør elbiler og tunnelkørsel undersøges, mener ekspert.
Herhjemme er det ikke tunneller, vi har flest af på vejnettet. I hvert fald ikke sammenlignet med eksempelvis Norge. På den anden side bliver den kommende Femern-forbindelse verdens længste af sin slags, når den efter planen er færdig i 2029.
Derfor er der også god grund til at undersøge sikkerhedsrisikoen når det kommer til elbiler i netop tunneller. Det mener både seniorforsker Gunnar Jenssen fra det tekniske institut SINTEF i Norge og det danske interesseorgan FDM. Det skriver Motormagasinet.
Ikke mindst fordi elbiler, når de brænder, både udvikler giftige gasarter og er meget svære at slukke. Især er den ofte meget begrænsede plads i tunneller et problem, når først elbiler brænder. Det efterlader meget lidt plads til egentlig nødudgange- og tilkørsler, som redningsmandskab og brandvæsen kan benytte.
45.000 liter vand på én brændende Tesla
I Østrig har forskere siden 2018 kigget på netop risikoen, når det kommer til brandende elbiler i tunneller. Foreløbig er man dog kun kommet frem til, at et stadigt stigende antal elbiler kræver yderligere undersøgelser af brandfaren og ‘yderligere undersøgelser’.
– Dette inkluderer evaluering af risikoen for ulykker med særlig opmærksomhed på brandkarakteristika og udvikling af giftige gasser i forhold til brugerne af tunnelerne og behovet for særlige intervention, skriver forskerne.
Tidligere har vi her på Boosted.dk kunnet fortælle, hvordan en brand i en Tesla Model betød, at brandfolk måtte bruge over 45.000 liter vand på at få bugt med flammerne. Ifølge Motormagasinet har Tesla selv sagt, at der skal mindst 11.000 liter vand til for at slukke brande i mærkets modeller.