Der findes en kørende prototype som tager svimlende 8.200 omdrejninger.
Den femte generation af Volkswagens Golf var i produktion mellem august 2003 og sommeren 2008. Topmodellen – kaldet R32 – kilede VW ind i modelprogrammet i september 2005. Men ingeniørerne i Wolfsburg havde vildere planer.
R32’eren var (og er, red.) en 6-cylindret sag med dobbeltkoblingsgear, firehjulstræk og 250 hestekræfter. Og så kender du sikkert til den center-motoriserede GTI W12-650-koncept. Vildt, voldsomt og måske en smule useriøst.
Men sådan forholdt det sig ikke ikke, da VW-folkene i 00’erne lagde en V10-motor ned i en Golf Mk. 5. Bilen havde, siger ophavsmanden til Audi TT RS, Marcos Marques, firehjulstræk ligesom R32’eren.
Efter 2 år og 2.000 beslaglæggelser – så mange biler har politiet snuppet i dit område
Og selvom Marcos Marques ikke var direkte involveret i projektet, mener han, at kollegerne i Wolfsburg faktisk var ret langt fremme med udviklingen, før cheferne øverst oppe fik sagt ‘nein danke’.
Motoren havde lige omkring 500 hestekræfter, og den snurrede helt til 8.200 omdrejninger i minuttet, husker Marcos Marques i et interview.
– Jeg både så og hørt den bil et par gange. Den var pænt vanvittig.