Når elbiler brænder, brænder de længe og er meget svære at slukke. Det skal en specialbygget Toyota lave om på.
I England tager man nu snart et nyt våben i brug i kampen mod brændende elbiler. Godt nok brænder elbiler statistisk set færre gange end fossiler.
Men når det går galt, er de hidsige flammer fra en elbil svære at få bugt med. Men det håber englænderne nu, at Hiload 6×6 kan lave om på. Bilen er en specialbygget Toyota Hilux.
En ordentlig kleppert med tre aksler, seks hjul og en kampvægt på 5.600 kilo. Til gengæld kan den slukke brande virkelig effektivt. Lige nu tester folkene bag bilen den sekshjulede Toyota i Tjekkiet.
Og de foreløbige resultater viser, at der bare skal bruges 240 liter vand over 10 minutter for at få bugt med flammerne fra batterierne. Det kan blandt andet lade sig gøre, fordi den modificerede Hilux skyder vand ind i batterierne med et tryk på 3.000 bar.
Hiluxen kan godt nok have over tusinde liter vand om bord og med rundt. Men med sin højde på 1,8 meter, rager den ombyggede japaner ikke mere op i landskabet, end at brandfolkene kan køre den ned til brændende elbiler i eksempelvis underjordiske parkeringskældre.