Annonce:

Den sidste “Saab” havde 480 hestekræfter og blev udviklet i dybeste hemmelighed

Det er håbet, at Emily GT kan redde de sidste rester af Saab Automobile, der gik konkurs for mere end ti år siden.

Annonce:

Der er en god grund til, at du aldrig har hørt om Emily GT før. Bilen, der blev udviklet under kinesiske NEVS’ kontrol, arbejdede 350 tidligere Saab-ingeniørerne nemlig på i dybeste hemmelighed.

De havde et helt klart mål. Emily GT – der er en elbil – skulle ikke bare redde de sidste rester af Saab Automobile men genstarte hele bilproduktionen på fabrikken i Trollhättan.

Det lykkedes dog aldrig for NEVS AB eller National Electric Vehicle Sweden. Og i marts i år meddelte mærket, at man fyrede 320 af de tilbageværende 340 ansatte for at kunne gå ‘i dvale’.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Siden har et andet kinesisk mærke lejet sig ind i de tidligere Saab-bygninger. Men ikke for at bygge biler. Læs mere om den historie her.

Der er stadig håb for Emily 
Men NEVS AB’s ejer – den kinesiske ejendoms-mastodont Evergrande Group – har tilsyneladende ikke helt opgivet håbet.

Derfor viser man nu Emily GT og søsterbilen GTO – der er en cabriolet – frem.  Det hele i håbet om, at der findes en køber som vil føre NEVS videre.


Når bilerne minder om Saab, skyldes det at Simon Padien – der var Saabs chefdesigner – også har tegnet Emily.Og selvom Emily’erne har umiskendelige Saab-træk, bliver de født uden Saab-logo.

Altså hvis det lykkes at finde en køber. Saab Group findes nemlig stadig. Og virksomheden, der bl.a. producerer kampfly, forbød nemlig NEVS at bruge det ikoniske griffen-logo i 2016.

Emily er bomstærk
Ifølge svenske Auto Motor Sport mente NEVS det dybt seriøst med Emily GT. Bilen har ikke bare en rækkevidde på 1.000 kilometer på én opladning. Fire elmotorer – én ved hvert hjul – leverer sammenlagt 480 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det siges, at Koenigsegg-grundlægger Christian Von Koenigsegg – som faktisk forsøgte at købe Saab i sin tid – har prøvet en af de seks Emily GT-prototyper. Og at han var ‘imponeret’ over resultatet, som han kaldet en ‘meget afslappende oplevelse’.

Inden NEVS måtte give op, var der også planer om en performance-udgave. Den ville – var den blevet til noget – have haft 650 hestekræfter og 1.230 Nm.

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også