De fleste af bilerne er det faktisk slut med allerede i år.
Ligesom vi mennesker har det, har de fleste bilmodeller også en udløbsdato. 2023 bliver bare et år, hvor vi skal sige farvel til noget af det på fire hjul, som de fleste tager for givet.
Poloen eksempelvis. Golfens lillesøster. Den er der jo bare. Ikke? Svaret er nej. Ikke ret meget længere i hvert fald. I 2024 er det slut. Det samme gælder faktisk den endnu mere ikoniske storesøster.
LÆS OGSÅ: Afsløret af DR-program: Synsmænd syner biler pr. SMS – SÅ “BILLIGT” ER DET
I den lidt dyrere end er det også slut for både Mercedes A-Klassen. Da den kom frem i 1997, havde den godt nok et ry for bogstavelig talt at være noget af en Væltepeter svenskernes berømte og berygtede elg-test.
Siden udviklen A-klassen sig dog til A45 AMG. Bilen med verdens mest potente firecylindrede motor. Men det er altså også slut lige om lidt.
DISSE BILER ER SNART FORTID
Ford Fiesta – 1976 til juni 2023
47 år, mere end 22 mio. solgte biler og 7 generationer blev det til. Men nu vil Ford altså noget andet, hvilket betyder døden for den lille hothatch. Fiestaen er dog ikke den eneste Ford på listen her.
Ford Focus – 1998 til 2025
Den fik ikke lige så lang snor som Fiestaen, til gengæld var Focus et hit allerede fra dag ét. Den blev bl.a. udnævnt til ‘årets bil i verden’ i 1999. Escortens afløser fik flere RS-modellen gennem tid. Men i april 2020 kunne Ford fortælle, at man ikke havde planer om mere af den slags.
Volkswagen Polo – 1975 til 2024
Den gik fra at være mindre end Golf til faktisk at være større, end nogle ældre Golf-generationer. Men lige om lidt er det også slut for Poloen. Ja, faktisk også Golfen. Heftigst blev det, når Polo fik et GTI i navnet. Senest har det betydet 207 hestekræfter og en desværre helt vanvittig pris på 367.000 kr. i Danmark.
Volkswagen Golf – 1974 til 2025
En gigantisk klassiker på fire hjul. Faktisk så stor en klassisker at der er opkaldt en helt klasse efter modellen. Ethvert bilmærke med respekt for sig selv i Europa har eller har haft en model i Golf-klassen. Det var faktisk også til en Golf – R32 fra 2003 – at DSG-gearet blev skabt.
Mercedes A-Klasse – 1997 til 2023
Det begyndte som en bil der i 1998 væltede, bare man kiggede på den. Det problem fik tyskerne dog siden løst, og i 2019 havde A45 AMG verdens mest potente 4-cylindret benzinmotor mellem forhjulene.
Honda NSX – 1990 til 2023
Med Ayrton Sennas hjælp fik den første NSX – der står for “New”, “Sportscar” “eXperimental” – på det nærmeste kultstatus i bilmiljøet. Afløseren skulle faktisk have haft V10-motor, men i sidste øjeblik sagde Honda-toppen nej.
I stedet blev en V6-model udviklet. Den blev bare aldrig samme succes som den første generation. Og lige om lidt er det helt slut for den japanske sportsvogn.
Dodge Charger/Challenger – 1964 til 2023
Både med to og fire døre er det snart slut for alt, hvad der dufter bare lidt af benzin hos Dodge. 2023 markerer ikke bare året med de sidste Hellcat-modeller. Det er også forbi for både Challenger og Charger.
Subaru WRX STI
Subaru lukker et kapitel i sin historie, der emmer af rally, når den sidste WRX triller af samlebåndet i Japan. Det sker inden 2023 er omme.