Frem mod 2030 forventes forbruget af diesel at styrktdykke. Bl.a. fordi det bliver markant dyrere at tanke.
Det er lรฆnge kun gรฅet en vej for dieselforbruget. Nemlig opad. Men nu forventes det omvendt at forbruget styrtdykker. Det skriver Finans.
Mediet skriver, at forklaringen skal findes i stigende brรฆndstofafgifter, et nyt CO2-kvotesystem og รธget iblanding af biobrรฆndstoffer. Alt sammen noget der de kommende รฅr vil gรธre diesel markant dyrere, og dermed fรฅ forbrugerne til at holde sig vรฆk.
Og det vil allerede kunne ses nu. De nรฆste tre รฅr skรธnner skatteminister Jeppe Bruus i et svar til Folketinget, at efterspรธrgslen pรฅ diesel vil falde med hele 8 procent. Mens det inden 2030 vil vรฆre faldet med 24 procent.
Allerede nรฆste รฅr vil afgiften pรฅ en liter diesel stige med 7,7 procent. Sรฅdan sรฅ der skal afleveres 3,07 kr. til statskassen for hver liter. Omvendt mente tidligere klima- og energiminister Dan Jรธrgensen (S) i 2021 ikke, at de planlagte afgiftsstigninger vil ramme benzin.
LรS OGSร : Verdens fรธrste โ nu kigger fotofรฆlderne ind i folks biler
Men der er faktisk ogsรฅ blevet lรฆngere mellem dieselbilerne pรฅ de danske veje. Da den davรฆrende S-regering senest lagde bilafgifterne om i december 2020, var der 827.000 dieseldrevne personbiler med nummerplader herhjemme. I dag er det tal skrumpet til 749.000.
Skatteministeriet forventer da ogsรฅ, at salget af diesel-drรฅber kun gรฅr en vej frem mod 2030. Pรฅ tรฆrsklen til det nye รฅrti vil vi vรฆre nede pรฅ, at der kun sรฆlges 2,2 mio. liter diesel om รฅret. Men det allerede i 2030 vil vรฆre faldet til 2,1 mio. liter.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: