Det er sikkert og vist. Altså at Audi kører ind på Formel 1-gridden fra 2026. Allerede nu øjner tyskerne en kæmpe mulighed for at give en verdensmester et sæde.
Når Sauber F1 – det der lige nu er Alfa Romeo – bliver til Audis fabrikshold i 2026, tyder meget på, at tyskerne begynder forfra. Altså hvad angår kørerne. Hvilket da også giver god mening.
I hvert fald hvis man ser på de nuværende kontrakter i Sauber/Alfa Romeo-garagen. Kinesiske Guanyu Zhou har et sæde indtil sidste løb af 2023-sæsonen er kørt. Mens finske Valtteri Bottas er at finde i paddocken lidt længere. Foreløbig frem til og med 2025-sæsonen.
Så på papiret har Audi altså frie hænder, hvad angår rekrutteringen. Noget man i forvejen er lykkedes med, da det forud for 2023-sæsonen lykkedes at hente McLarens tidligere teamchef Andreas Seidl.
Men det, der virkelig står højt på tyskernes ønskeliste, er angiveligt en helt tredje tysker. Ifølge den schweiziske avis Blick vil Audi strække sig langt – også økonomisk – for at lokke Sebastian Vettel fra tilværelsen som pensionist.
Kan det ikke lade sig gøre, skulle Carlos Sainz stå højt på i hvert fald Andreas Seidls personlige ønskeliste.
De to arbejdede sammen i McLaren-garagen fra 2019 til 2020. Skulle Audi været interesseret i en ren tysk garage, står Mick Schumacher lige nu uden et sæde.
Efter sin fyring hos Haas er den unge tysker faktisk også blevet sat i forbindelse med Audis comeback i Formel 1. Læs mere om det her.