Også Toyota sigter efter en co2-neutral fremtid. Men det er med flere tilgange. Blandt andet forsøger japanerne sig med at forbrænde brint.
Der skal et samspil af flere teknologier til for at løse den grønne omstilling i transportsektoren og reducere CO2 hurtigst mulig på mest optimal vis.
Derfor udvikler Toyota flere forskellige teknologier for at støtte kunder over hele verden på deres individuelle rejse mod det ultimative mål om nulemissioner fra nye køretøjer.
Toyota vil udbrede dette budskab til de 300.000 tilskuere, der har været heldige at få billet til den nu totalt udsolgte 100-års jubilæumsudgave af 24-timers løbet på Le Mans.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Politiet klipper den første nummerplade ved DHB
Budskabet om Toyotas multiteknologiske tilgang skal bl.a. foldes ud med en demonstrations-testkørsel af den brintdrevne GR Corolla H2 Concept racerbil på den 16,626 km lange Circuit de la Sarthe – bedre kendt som banen det legendariske 24-timers løb på Le Mans køres på.
Kørslen finder sted om lørdagen kl.12:20 – kun godt tre timer inden starten på hovedløbet går.
Brint i forbrændingsmotor
GR Corolla H2 Concept er udstyret med en forbrændingsmotor, der drives af brint, og deltager i forvejen i den japanske motorløbsserie, Super Taikyu, som led i mobilitetgigantens bestræbelser på at udvikle og forbedre biler og teknologi til almindelige mennesker gennem deltagelse i motorsport.
Bilen kører på gasformig brint, der både giver samme lyde og fornemmelser som helt traditionelle racerbiler. Forskellen er, at den brintdrevne racerbil kan bryste sig af stort set ingen emissioner fra udstødningen.
Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.