Selvom de har købt elektriske lastbiler, er den danske afdeling af tyske Dachser stadig skeptiske over for den kommende vejafgift, der rammer lastbiler i 2025.
Fra 1. januar skal lastbiler i snit betale 1,30 kr. for at køre på de danske veje. Altså pr. kilometer.
Og det vil regeringen ikke laver om på trods protester fra både transportbranchen, vognmænd og chauffører.
Herfra lyder kritikken, at det bliver svært at slippe diesel-lastbilen. Fordi alternativet på strøm simpelthen er for dyrt.
Op til 3 gange så dyrt, mener Jesper B. Nielsen, der er journalist på Transportmagasinet, i et interview med TV2 Kosmopol.
LÆS OGSÅ: FAST X sætter meme-værdig rekord – så mange gange bliver der sagt “family”
Også branchen-organisationen Dansk Transport og Logistik har advaret, om at vognmændene ikke har råd til at købe de elektriske lastbiler. I hvert fald ikke uden at sende regningen videre til kunderne i form af dyrere vare.
Den danske afdeling af tyske Dachser har købt to elektriske lastbiler. Biler der kun dur på de kortere distancer. For firmaet kan det løbe rundt, fordi man har købt egne ladestandere.
Men det er stadig dyrt, fortæller Peter Hut der er direktør for Dachsers danske filial.
– Det er stadigvæk svært at lave en god businesscase, når det er tre gange så dyrt. Det bliver svært at slippe dieselbilen. Der går mange år, før branchen bliver fossilfri, og der snakker vi hvert fald ikke 2030, siger han til mediet.