Regeringens mål er at nedbringe co2. Men en ny vejafgift betyder også, at der bliver længere mellem lastbilerne på vejene i Danmark.
Regeringen lander kun et sted. Nemlig hos forbrugerne i form af dyrere vare. Det mener en række vrede vognmænd og chauffører, der i løbet af maj måned har protesterede over og demonstreret imod en ny vejafgift, som regeringen vil indføre i 2025.
Men det er ikke alt.
Afgiften, der i snit anslås til at være 1,3 kr. pr. kørt kilometer, vil også fjerne hver tiende lastbil fra vejene.
Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af en bemærkning til lovforslaget. Skatteminister Jeppe Bruus (S) hefter sig i et svar om den nye vejafgift til Folketinget ved, at ‘det er et skøn forbundet med stor usikkerhed.
LÆS OGSÅ: Nu rammes ALLE veteranbiler – vægtafgiften stiger voldsomt meget
Skatteministeren afviste tidligere på måneden at pille den planlagte afgift af bordet.
– Vi bliver nok ikke enige, lød det korte svar fra Jeppe Bruus efter et møde med de demonstrerende og vrede vognmænd.
Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, kommer da også ministerens synspunkt i møde. Ifølge professoren er vognmænd nemlig underbeskattet, i forhold til hvor meget deres lastbiler belaster vejene.
Ifølge Fosgerau er ligger beskatningen af lastbilerne i dag på omkring én krone pr. kilometer, mens samfundets faktiske udgifter pr. kørt kilometer er 6 kr.