En uenighed mellem en bilejer og en bilforhandler er nu faldet ud til førstnævntes fordel, skriver FDM.
Reklamerer man for noget, bør man også kunne tåle, at det bliver prøvet af. Også hvis det viser sig ikke at være sandt.
I hvert fald har en Hyundai-forhandler nu måttet punge ud med 40.000 kr. i erstatning til en Ioniq 5-ejer. Bilisten tog nemlig sloganet ‘du kan fylde den med bagage, børn, husdyr, venner. Alt, hvad du har lyst til’ meget bogstaveligt.
Det skriver FDM.
Men det viste sig, at virkeligheden er og var en helt anden, end den forhandleren reklamerede for. Der er ikke plads til alt. Heller ikke i en Hyundai Ioniq 5.
Helt konkret ligger tvisten i bilens nyttelast. Familien på 5, som ejer Hyundaien, vejer tilsammen 320 kilo. Det efterlader bare 29 kilo – eller det samme som en rejsekuffert – tilbage i bagagerummet.
Kia EV 6, der deler platform med Hyundaien, må eksempelvis laste 90 kilo mere. Mens visse konkurrenter klarer endnu mere vægt.
Ifølge FDM var sagen i første omgang i Ankenævn for biler. Men her fik Hyundai-ejeren ikke medhold. Så stævnede FDM på vegne af bilejeren forhandleren. Først herefter faldt erstatningen i form af et nedslag i prisen på de 40.000 kr.