Annonce:

Trafikekspert: “God idé at tvinge bilister under 30 km/t – det er også blevet for billigt at eje en bil”

Det er af helt andre grunde end et misforstået hensyn til miljøet, at en trafikforsker synes, Odense gør det rigtige ved at tvinge bilister til at køre langsomt.

Annonce:

Står det til et politisk flertal i Odense byråd, skal byens bilister køre langsommere. Meget langsommere. Hastigheden skal ned til 30 km/t. Mens det andre steder kun skal være tilladt at køre 20 km/t i Fyns største by.

Men det har ikke meget med et hensyn til miljøet at gøre. Som flere organisationer – blandt andre FDM – og forskere – allerede har påpeget, udleder en bil mere co2 ved 30 km/t end ved 50 og 60 km/t.

En betragtning trafikekspert ved Ingeniørforeningen IDA, Svend Tøfting, er enig i. Alligevel holder han fast i, at Odense kommunes politikere har fat i den lange ende, når man vil tvinge bilisterne til at køre langsommere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det tvinger nemlig flere til at vælge offentlig transport.

LÆS OGSÅ: Trafikforsker ikke i tvivl: “Turen over Storebælt ER en skjult skat”

–  Det er en god tanke, og Odense gør i forvejen meget for at styrke kollektiv trafik og bygge cykelstier. På den måde bliver det både attraktivt og trygt at benytte andet end bilen til at transportere sig, siger han til TV2 Fyn.


Offentlig transport, gåben eller cyklen er ifølge Svend Tøfting måske det eneste, der kan reducere co2-udledningen betragteligt.

LÆS OGSÅ: SÅ SKETE DET: Odense forbyder bilister at køre over 30 km/t

Politikerne i Odense foreslår dog også, at bilisterne forbydes at køre over 90 km/t på motorvejen. Og den er Svend Tøfting helt med på. Han foreslår hastighedsnedsættelsen supplereres med strækningskontrol, der holder øje med biler udledning.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Trafik-eksperten mener desuden, at bilisterne har det for godt. Det er i hvert fald for billigt at eje en bil. Staten får simpelthen for få afgifter ind.

– Her er vi tilbage ved, at pisk er mere effektivt end en gulerod. Indførte man “roadpricing”, hvor man tager højere afgifter for at køre i myldretiden, vil man kunne fordele trafikken bedre henover dagen. På den måde opstår der ikke så mange køer, og man vil få mere glidende trafik – der i sidste ende er bedst for miljøet, siger han til mediet.

Om de nye hastighedsgrænser bliver til virkelighed i Odense, er dog ikke op til kommunens politikere at bestemme. Der skal både politiet, Vejdirektoratet og Folketinget ind over først.

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også