En ny organisationsstruktur betyder, at Renault og Dacia har opsagt alle sine danske forhandlere. Det løber op i cirka 60 forhandlere.
Ingen af Renault og Dacias nuværende 59 danske bilforhandlere ved endnu, om de får lov til fortsat at forhandle mærkerne, efter at Renualts danske organistation sidste år skiftede hænder.
I foråret 2022 overtog Hedin Mobility Group og portugisiske Salvador Caetano den danske Renault- og Dacia-import. Før det stod Renault selv for importen til Danmark.
Men nu slår ændringerne igennem.
En af de forhandlere, der er blevet opsagt, er Dahl Pedersens bilhus i Holstebro. Det fortæller direktør Jørgen Dahl Pedersen til Dagbladet Holstebro-Struer.
LÆS OGSÅ: Odenses plan om lavere fart kan falde til jorden – “Vi forventer, det bliver et nej”
– Der er ikke nogle, som ved, hvad der sker efter 1. maj. Vi har ikke fået en tilkendegivelse af, om vi kan fortsætte, eller hvad der sker. Jeg kender ikke proceduren, og jeg kan ikke udtale mig om noget, jeg ikke ved noget om, siger direktøren i en kommentar til avisen.
Nu er det ikke ualmindeligt, at bilforhandlere bliver opsagt for så at få forhandler-retten tilbage igen. Måske på andre vilkår end før.
Men selvom Søren Hyltoft, Head of Communication & Marketing for Renault i Danmark, gerne vil bekræfte nyheden over for Motor-magasinet, vil han ikke sige noget, om hvor mange forhandlere, der får lov at fortsætte.
– Både Renault og Dacia er volumenbrands, hvilket betyder, at vi skal være tilgængelige i alle landsdele i Danmark. Hvor mange forhandlere, og hvor de konkret skal ligge, er vi stadig ved at analysere, lyder det i en kommentar fra Søren Hyltoft til Motor-magasinet.