Omvendt er bilisterne faktisk heller ikke i tvivl, om hvilket udstyr de gerne vil have i nye biler.
Spørger man hos Tesla, kan det ikke gå hurtigt nok med at få flere selvkørende biler på vejene. Men spørger man bilisterne selv, er det faktisk slet ikke interessant.
Bilisterne vil nemlig helst sidde bag rattet og styre bilerne selv. Derimod har de bilister, som er på vejene i dag, ikke noget imod ‘assistentsystemer’ som blindvinkels-alarm, vejbane-assistent og automatisk nødbremse.
Det viser en ny mobilitets-undersøgelse som S&P Global står bag.
Og hvor hele 80 procent svarede, at de foretrak udstyr som automatisk nødbremse, og endnu flere sagde god for hjælp til de blinde vinkler, synes ‘kun’ 61 procent om idéen med en selvkørende bil.
LÆS OGSÅ: VIDEO: Her lader bilmærker tusindvis af nye elbiler ruste væk
Det er stik modsat den retning bilmærkerne bevæger sig i. Internt i bilindustrien slås bilmærkerne på det nærmeste om hurtigst muligt at kunne tilbyde selvkørende biler som en del af de forskellige modelprogrammet.
Eksempelvis er Mercedes det første bilmærke, der har fået godkendt selvkørende biler på det såkaldte ‘niveau 3’ i USA. Der er fem niveauer af selvkørende biler.
Tyskerne vil ikke, kineserne vil gerne
På det laveste niveau skal bilisten bag rattet klare alt selv, mens niveau 1 begrænset til hjælp som fartpilot. Niveau 2 er biler, der kan bremse og accelerere selv. Altså den adaptive fartpilot.
På det tredje niveau skal bilisten kunne gribe ind. Men vedkommende behøver ikke holde øje med trafikken hele tiden. Mens niveau 4 og 5 ikke kræver bilistens indblanding.
Den nye undersøgelse peger dog også på noget geografisk interessant. Bilister i Kina er eksempelvis mere positivt stemt over for selvkørende biler end både tyskere og briter er det.