Selvom Toyota ikke støtter den foreslåede ‘Euro 7-norm’, mener mærkets øverste chef i Europa alligevel, at man er klar til kun at sælge elbiler.
Toyota har længe stået på, at elbilen ikke er den eneste løsning, når det kommer til bilindustriens fremtid. Men i 2035 kan japanerne alligevel blive tvunget til kun at sælge elbiler.
I hvert fald i Europa. Tidligere på året vedtog EU-parlamentet nemlig, at der inden for EU ikke må sælges biler, som udleder co2, i 2035.
I sidste øjeblik fik Tyskland og seks andre EU-lande dog tvunget EU til at acceptere syntetiske benzin – det såkaldte e-fuel – som drivmiddel efter 2035.
Det redder dog ikke nødvendigvis Toyota flåde af modeller med forbrændingsmotor. Og skulle det komme dertil, er Toyota klar til at bøje sig for EU’s krav.
LÆS OGSÅ: VW-chef raser mod e-fuel: “Det bliver noget støjende bras”
På en konference arrangeret af Automobile News gjorde Matt Harrison – der er Toyotas øverste chef i Europa – det klart, at Toyota ikke støtter EU’s planer om at gennemføre Euro 7-normen. Fra Toyotas side forventer man, at ‘planen bliver tilpasset i en mere realistisk retning’.
Kritikken af Euro 7-normen står Toyota dog ikke alene med. Også Volkswagen er kritiske. Faktisk mener tyskerne ikke, at de har tid nok. Læs mere om hvorfor her.
Noget andet er, at Matt Harrison faktisk mener, at Toyota allerede er klar til kun at sælge elbiler i Europa fra 2035. Chefen siger, at mærkets andel af solgte elbiler vil gå fra 0 i 2022 til 15 procent i 2025.
Mens Toyotas salg Europa vil bestå af 55 procent elbiler i 2030 og altså 100 i 2035.