Rigsrevisionen er efter et halvt års granskning af kontrollen med leasingbiler kommet frem til en ting – den er ikke god nok.
Hvert år bidrager danske bilister, som kører rundt i leasede biler, cirka 4,8 milliarder kr. til statskassen.
Alligevel er den kontrol med branchen, som Skatteministeriet har ansvaret for, ikke god nok. Det konkluderer Rigsrevisionen i en ny rapport på baggrund af græsning af området.
I rapporten, der har været et halvt år undervejs, står der bl.a., at skatteministeriets kontrol med om leasingselskaber afregner korrekt registreringsafgift på leasingkøretøjer ikke har været god nok mellem 2018 og 2022.
Den har desuden været begrænset i perioden før november 2021.
LÆS OGSÅ: Verdens billigste Tesla trænger til en kærlig hånd… måske to!
Rapporten konkluderer desuden, at statskassen kan være gået glip af penge fra leasingbiler, fordi kontrollen har været for dårlig.
Hos brancheorganet De Danske Bilimportører tilslutter direktør Mads Rørvig sig kritikken.
– Det har længe været kendt, at der var problemer med omfattende snyd i leasingbranchen for brugte biler og med dagens kritik fra Rigsrevisionen må det står klart, at reglerne bør strammes, så vi kan undgå organiseret snyd.
– Vi foreslår, at der stilles krav om forudgående tilladelse fra Finanstilsynet for at drive et leasingselskab. Den slags licensordninger kender man fra andre finansielle virksomheder.
– Og de betyder, at brodne kar effektivt kan sorteres fra, da de ikke vil have mulighed for at indregistrere biler på forholdsmæssig afgift.
– Regeringen har i sit grundlag foreslået noget lignende, og færdiggørelsen af det arbejde bør med dagens udmelding opprioriteres, lyder det fra direktøren i en pressemeddelelse.