Den tyske højesteret er kommet frem til, at bilmærker skal betale ejere af dieselbiler mellem 5 og 15 procent af nybilsprisen i kompenstation.
Tre tyske mærker er ved den tyske højesteret blevet dømt til at betale noget af nyprisen på deres biler tilbage til bilister, som i sin tid købte fabriksnye biler udstyret med emissions-manipulerende software.
Den økonomiske kompensation skal ligge på mellem 5 og 15 procent, er den øverste tyske domstol kommet frem til. Sagen, der drejer sig om snyd med dieselbilers udledning af skadelige stoffer, var anlagt mod Mercedes, Volkswagen og Audi.
Men den vil også kunne få konsekvenser for de øvrige, tyske bilmærker. Det skriver Reuters.
Nyhedsbureauet fortæller dog samtidig, at Volkswagen allerede forventer, at kompensationskrav fra dieselbilister vil blive afvist. Volkswagen mener nemlig, at deres snydesoftware teknisk set ‘ikke var ulovlig’.
LÆS OGSÅ: Afdød rallystjernes supersjældne Subaru forventes solgt for vanvittigt beløb
Den tyske højesteret har dog fortalt bilmærkerne, at det er deres ansvar at bevise, at den manipulerende software var inden for skiven. Lovlig med andre ord.
Her har et mærke som Volkswagen eksempelvis allerede sagt, at den software – der fik bilerne til at snyde med udledningen af skadelige stoffer – egentlig blev installeret i bilerne for at beskytte selve motorerne.