Den nuværende infrastruktur er nok til at lade biler helt op på bare 6 minutter – kan elbil-ejerne nøjes med 80 procent, går det endnu hurtigere.
Fra 0 til 100 procents strøm på bare seks minutter i en elbil? Det kan faktisk godt lade sig gøre.
Og kan elbil-ejerne nøjes med 80 procent strøm på batteriet, går det endnu hurtigere med bare 4 minutter. Sådan hævder den engelske startup-virksomhed Nyobolt, at virkeligheden allerede ser ud.
En af elbilens helt store anker er ellers ladetid. Det er ganske enkelt meget hurtigere at flyde en diesel- og benzinbil end modstykket på strøm.
Men nu siger Nyobolt, at selv den nuværende infrastruktur af ladestandere er langt hurtigere end hidtil antaget.
LÆS OGSÅ: Afdød rallystjernes supersjældne Subaru forventes solgt for vanvittigt beløb
‘Hemmeligheden’, siger Nyobolt, er som sådan ikke ladestanderne men små batterier. I første omgang har virksomheden udstyret en prototype, der er baseret på en ældre Lotus Elise, med et 35 kWh-batteri. Kun lige nok til en rækkevidde på 250 kilometer.
Det kræver altså et landkort med ganske lille afstand mellem ladestandere, for at Nybolts idé kan lade sig gøre. Elbilen, som prototype-batteriet ligger i, vejer da også godt til. Hele 1.246 kilo. Til gengæld er der 470 hestekræfter at gøre godt med.
– Større batteripakker kan også fremstilles og kan oplades på få minutter, når 1MW-opladere bliver tilgængelige, lyder det fra selskabet i en pressemeddelelse.
Nyobolt mener, at deres teknologi allerede er klar til at blive blæst op i stor størrelse. Produktionen af batterierne begynder efter planen i 2024.
Englændernes plan kan dog få hjælp af EU. Allerede sidste år bestemte EU-parlamentet, at alle medlemslande skal have ladestandere for hver 60 kilometer af en bestemt vejtype. Læs mere om det her.