I 37 år er bilers kvalitet blev målt og vejet i analyser, og aldrig har det stået så skidt til som nu.
Hvis man spørger den amerikanske analyse- og forbrugerorganisation J.D. Power, har nye biler ikke været ringere i de seneste 37 år, end de er lige nu. I hvert fald ikke i USA.
I 37 år har J.D Power målt og vejet kvaliteten af nye biler i form af fejl på de enkelte modeller, og det står skidt til. Som i rigtig skidt til.
For hvis du synes, at din nye bil er ringe skruet sammen, så der meget muligt noget om det.
I snit fandt forbrugerorganisation hele 1,92 fejl pr. bil, man undersøgte. Det højeste antal fejl nogensinde målt i analysens 37 år lange historie. For bare to år siden var antallet af fejl ‘nede’ på 1,62.
LÆS OGSÅ: Volkswagen stopper produktionen – fabrik har bygget for mange elbiler
– Bilindustrien står overfor en række kvalitetsproblemer, som ikke er set i IQS-undersøgelsen 37 år lange historie, konkluderer J.D. Powers testchef Frank Hanley i.
Hvor skidt det står til med nye biler, vidner det om, når J.D Power noterer sig en stigning i antallet af fejl i samtlige kategorier der måles på. Altså lige på nær køreoplevelsen. I alt ni styk.
Det er ifølge analyse- og forbrugerorganisation især en stadig større kompleksitet, der får det til at tilte for helt nye biler. Alene sådan noget som skærme og infotainment har denne gang budt på 0,32 flere fejl pr. bil end sidste år.
Kinesisk mærke er dårligst
Her er det særligt problemer med sæder, trådløs opladning af mobiltelefoner og assistentsystemer som avancerede fartpilot, der giver flere problemer i år end tidligere.
Når det kommer til specifikke bilmærker, er amerikanske Tesla og kinesiske Polestar klart de værste.
Pr. 100 biler er der i snit 3,13 fejl i en Polestar, mens Tesla følger lige efter med 2,57 fejl. For Teslas vedkommende er det faktisk flere fejl, end J.D Powers tilsvarende analyse fandt frem til for tre år siden..
Mindre mærker som Lucid og Rivian, der i øvrigt lige har tilsluttet sig Teslas netværk af Superchargere-standere, er slet ikke med i undersøgelsen.
Men hvis de var, ville de ifølge J.D Power sprænge skalaen med henholdsvis 340 og 282 fejl pr. 100 biler.