Det første halvår af 2023 er forbi – og ude hos nybilsforhandlerne har man for alvor solgt elbiler til danskerne. Det viser de seneste tal.
Sammenlignes første halvår af 2023 med samme periode sidste år, købte danskerne flere nye biler. 13.017 flere nye biler er det blevet til. Eller det samme som en stigning på 18,2 procent.
Det viser de seneste tal fra De Danske Bilimportører.
Kigger man mere konkret på, hvilke biler der gemmer sig bag tallene, skal danskerne i den grad bede om lavere registreringsafgifter og meget gunstige perodiske afgifter.
Fra d. 1. januar – 30. juni 2023 blev der solgt 26.166 elbiler, hvilket er en stigning på 115,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det betyder, at de elektriske biler gennemsnitligt stod for 31 procent af alle indregistrerede biler i perioden.
Det betyder, at den danske bilpark pr. 30 juni i år bestod af 5,2 procent elbiler. Det tal var sidste på 3,16 procent, skriver De Danske Bilimportører.
Sådan er det dog ikke sikkert, at udviklingen fortsætter. Allerede fra næste år stiger afgiften på elbiler nemlig. Og i 2035 vil der slet ikke være nogen afgiftsrabat at hente ved at købe en elbil.
Hos De Danske Bilimportører er man af samme grund langt fra sikker på, at danskernes interesse for elbiler fortsætter.
– Med den nuværende lovgivning, om udfasning af de lukrative afgiftsreduceringer ved køb af nul-emissionsbiler, frygter vi for, at den elektriske udvikling vil få en hård opbremsning.
Der er behov for rettidig politisk handling, som sikrer, at afgifterne tilpasses markedssituationen, således at omstillingen fra fossile biler til grønne ikke går tilbage, siger De Danske Bilimportørers direktør Mads Rørvig i en pressemeddelelse.