Stigningen er ikke set vildere siden 2012 – og det kommer især ny leasingbilister til at mærke.
Lørdag 1. juli blev det med et slag dyrere at være bilist i en leaset bil. Her steg den forretning af sparede registreringsafgift, som ifølge loven skal opkræves, nemlig til 4,4 procent.
Det, skriver Finans, er ikke set højere siden 2012.
– På en gennemsnitlig familiebil som en Audi A6 Avant fra 2019 betyder det en forøgelse på cirka 700 kr. inkl. moms pr. måned, uddyber leasingselskabet Lysdahl Simonsen i et opslag på LinkedIn.
Forklaringen på stigningen skal finde i den måde, hvorpå der betales afgift en leasingbil. Bilister i leasingbiler betaler i sagens natur ikke fuld afgift på én gang.
I stedet betales dele afgiften lidt ad gangen. Hvor meget, der betales afhænger af bilens alder og længden på leasingkontrakten. Biler, der er ældre end 36 måneder, slipper billigst.
Til gengæld for den lavere afgift tager staten sig betalt med et rentetillæg, der beregnes ud fra rest-afgiften på bilen.
– Udover den forholdsmæssig registreringsafgift, tillægger Motorstyrelsen et rentetillæg, som bliver beregnet af restafgiften. Man betaler rente af differencen mellem fuld afgift og forholdsmæssig afgift. Renten reguleres 2 gange årligt, oplyser Motorstyrelsen.
Den rente var i første halvår af 2023 2,2 procent. Men nu vil myndighederne have 4,4 procent, viser den seneste beregning.