Mærket, der netop er blevet taget i at lyve, mener at have fundet et super-batteri til elbiler.
Lige nu virker det som utopi. Men Toyota, der netop har måttet trække en række reklamer for elbiler tilbage, fordi de blev taget i at lyve, mener, at have løst det.
Altså elbilens helt store udfordringen. I hvert fald skriver den danske importør nu i en pressemeddelelse, at mærket allerede i 2026 forventer at kunne præsentere et litium-ion-batteri, der vil give elbiler en rækkevidde på 1.000 kilometer.
Det samme skriver en avis som britiske The Guardian.
Samtidig forventer Toyota at kunne reducere omkostningerne på den type batteri, så de bliver 20 procent billigere at producere og vil kunne lynlades på under 20 minutter.
LÆS OGSÅ: VIDEO: Så lidt BMW er tilbage når en mur nærmer sig med 150 km/t
Til sammenligning tager det i dag lidt over en halv time at lynlade Toyotas seneste elbil, bZ4X, fra 10 til 80 procent, skriver den danske importør.
Toyota holder dog fast i, at man ikke vil satse alt på elbilen. I stedet mener det japanske mærke, at det giver bedre mening at spille med flere strategier.
Gill Pratt, der er chef for Toyotas researchafdeling, sagde i et interview med Automotive News tilbage i februar, at det giver langt mere mening for bilmærkerne at tilbyde kunderne flere forskellige muligheder. Herunder hybrider- og brintbiler.
I det hele taget, er det ikke idéer, Toyota mangler. Japanerne er også meget åbenmundet, om at man forsøger at gøre elbilen interessant for flere.
Blandt andet ved at få biltypen til opføre sig ‘mere som en bil med forbrændingsmotor’. Hvordan det hænger sammen, kan du læse mere om her.