Egentlig skulle den være trådt i kraft seneste 1. august i år – men nu er en ny EU-bestemmelse, SERMI-certificering, som rammer autobranchen, udskudt på ubestemt tid.
Herhjemme kan autobranchens parter ikke blive enige, om hvorvidt den nye EU-lov “SERMI”, der er en forkortelse for Security Related Repair & Maintanance, er en god eller dårlig ting.
Og nu er den helt udskudt. Og det på ubestemt tid. Det oplyser Autobranchen Danmark.
Loven giver i første omgang bilproducenterne mulighed for at værne om oplysninger, der er forbundet med reparationer på og omkring en bils sikkerhedsrelaterede systemer.
Hos Dansk Bilbrancheråd, DBR, der repræsentere de frie værksteder, frygter man, at den nye EU-lov giver bilmærkerne mulighed for at lukke andre – altså de frie mekanikere – helt ude.
LÆS OGSÅ: Kontroversiel værkstedskæde har igen million-underskud
– Det er i det hele taget kritisabelt, at en lovgivning, der skulle beskytte forbrugeren, ender med at koste dem dyrt, hvis den frie konkurrence bliver indskrænket, sagde direktør i DBR Erik S. Rasmussen tilbage i maj til Motor-magasinet.
Hos modstykket til DBR, DI Bilbranchen, der organiserer de danske mærkeværksteder, er man ikke bekymret for den nye lovgivning. Direktør Thomas Møller Sørensen fortalte til mediet, at SERMI-certificering blot er en formsag for de frie værksteder.
DI Bilbranchen mener desuden, at den nye EU-lov forhindrer branchens brodne kar i at snyde.