Det er ikke kun mærkets dieselbiler der brænder. Det gør deres måde at fører sig i Danmark på også.
Forbrugerombudsmanden har meldt den danske BMW-importør til politiet. Det oplyser organisationen selv i pressemeddelelse onsdag.
Politianmeldelsen kommer, fordi BMW i Danmark tidligere har markedsført sig ‘som verdens mest bæredygtige bilproducent’.
Noget forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen ikke mener, BMW kan dokumentere.
I kampagnen, som mærket brugte i Danmark i 2021 og 2022, anvendte BMW blandt andet udsagn som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”.
LÆS OGSÅ: Bilmærke: “Her er elbilen, ejerne kun lader én gang om måneden”
Mærket sagde også, at ”der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”. Ligesom mærket på sin danske hjemmeside skrev, at ”hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.
Det samme skrev mærket i en reklame på Facebook, på reklamer i gadebilledet i København og hævdede i annoncer på Berlingskes hjemmeside.
– Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt.
– Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige.
Ifølge forbrugerombudsmanden skiller BMW’s tiltag på miljøområdet sig ikke væsentligt ud fra konkurrenternes.