Da Bugatti i 2021 blev lagt sammen med Rimac lovede mærkets nye direktør én ting – at man fortsætter med forbrændingsmotoren. Og det løfte har han holdt.
Da Mate Rimac i 2021 ikke bare var direktør for Rimac men for Bugatti-Rimac, lovede han én ting. Nemlig at Bugatti – i modsætning til Rimac – ikke kun vil køre med elmotor.
Og det løfte har kroaten holdt. Den næste Bugatti, Chrions afløser, er nemlig allerede klar. Og selvom Bugatti endnu ikke er klar til at løfte hele sløret væk fra bilen, ligger én ting allerede fast.
Bilen vil have 8 cylindre og hybridteknik. Nyheden om det halve antal cylindre i forhold til Chrion bekræftede Bugattis designchef Achim Anscheidt, umiddelbart før Bugatti i denne uge selv kunne fortælle, at Anscheidt går pension efter 19 år hos mærket.
Designerens sidste opgave blev at slå stregerne til Chirons afløser. En bil Bugatti vil afsløre næste år. Det selvom bilen faktisk allerede er bygget færdig.
LÆS OGSÅ: 25.000 bilejere er ikke i tvivl: “Disse biler er værst som brugt – de har flest fejl”
– Bilen er færdig. Vi afleverede konceptet for nogle måneder siden. Og om yderligere et par måneder vil produktions-bilen stå klar, siger Anscheidt i et interview til Autocar.
At Bugatti præsenterer Chirons afløser næste år, betyder dog ikke, at den er lige på trapperne. Først i 2026 kan kunder forvente at se noget til deres biler.
Og det bliver en dyr omgang. Ifølge Autocar bliver den nye model ikke bare noget helt andet end Chiron var og er. Bilen bliver også markant dyrere.
Endda dyrere end roadster-modellen Mistral der blev præsenteret i sommeren 2022. Bugattis farvel til W16-motoren skal kun bygges i 99 eksemplarer. Alt sammen for den nette sum af 37 millioner kr. Altså pr. bil.