Et salg, der faldt med 62 procent i forhold til 2021, udløser blodrøde tal på bundlinjen hos kinesisk-ejede Lotus.
Kigger man i årsregnskabet for Lotus Cars, er bilfabrikken i Norfolk, England, en skygge af sig selv. Resultatet for 2022 er bestemt ikke rar læsning.
Sidste år tabte mærket således 145 millioner engelske pund svarende til 1,2 milliarder danske kroner.
Men det, der nok kunne få grundlægger Colin Chapman til at vende sig i graven, er salgstallene. De er nærmest ikke eksisterende.
I løbet af 12 måneder solgte Lotus bare 567 biler. Det er 62 mindre end det i forvejen beskedne antal på 1.566 biler, der forlod fabrikken i 2021. Det skriver Top Gear.
Af regnskabet fremgår det, at Lotus skyder skylden på ‘produktionsproblemer’ og ‘vanskeligheder i leveringskæden’. Af samme regnskab fremgår det dog, at mærket mener at være på ‘rette kurs i 2023’.
Det ændre bare ikke på, at den kurs kan koste flere ansatte jobbet. Kinesiske Geely, der også ejer Volvo, ser allerede på, hvordan Lotus kan reorganiseres. Og ifølge Top Gear vil den reorganisering kunne koste hundredvis af Lotus-folk jobbet.
Lotus Cars blev i 1948 grundlagt af racerkøreren Colin Chapman, hvis filosofi for mærket var ‘ simplify then add lightness’. Allerede før Chapmans død i 1982 var mærket dog i økonomiske problemer.
Noget der har betydet, at Lotus gennem tiden har haft flere ejere. Blandt andet har Lotus og Bugatti på én og samme tid været ejet af den samme italienske forretningsmand.
Hans barnebarn købte i øvrigt den sidste Lotus Elise nogensinde. En bil barnebarnet i øvrigt har lagt navn til. Læs mere her.