Det er ikke kun moden, der sender flere SUV’er på vejene. Det samme gør EU’s egen lovgivning faktisk, skriver dansk medie.
Lige nu er SUV’er hot. Og ikke kun fordi der over de sidste årtier er gået mode i de store biler. En EU-beslutning – en såkaldt forordning – fra slutningen af 1990’erne giver faktisk også bilfabrikkerne grund til at bygge SUV’er.
Det skriver Ingeniøren.
En Co2-forordning fra slut-90’erne giver nemlig bilproducenterne lov til at udlede mere co2, som de tungere SUV’er gør. Det er ganske enkelte mere attraktivt – og helt efter loven – at fylde model-programmerne med SUV’er frem for ‘almindelige’ personbiler.
– Den nuværende CO2-regulering giver producenter, der sælger tungere biler, lov til at udlede mere CO2.
LÆS OGSÅ: Politiet beslaglægger cykel hos vanvids-cyklist: “Den kunne jo køre over 85 km/t”
– Det skyldes de såkaldte massejusteringsberegninger af hver producents gennemsnitlige emissionsmål for deres bilflåde, forklarer Alex Keynes, Clean Vehicles Manager hos Transport and Environment for nylig til mediet.
Alex Keynes siger dog også, at SUV’ernes fordel kan være på vej i bakgear. I 2035 skal alle SUV’er, som sælges i EU, være såkaldte ‘nul-emissionsbiler’. Lige som alle andre køretøjer i øvrigt.
Efter langstrakte forhandlinger fik EU dog ikke held med at kvæle forbrændingsmotoren ved lov. En armlægning med Tyskland og seks andre EU lande betød tilbage i marts, at EU gik med til fortsat at tillade syntetiske brændstoffer. Læs mere her.