Mærker som Toyota, Volkswagen samt Stellantis-koncernen foretrækker ikke elbiler alle steder i verden. I Brasilien er det stadig etanol lavet på sukkerrør der hitter.
Jyllands-Posten skrev om det helt tilbage i 2004. Og der havde det længe været et hit for brasilianerne at omdanne sukkerrør til brændstof, biler kan køre på.
Her havde etanol længe været et hit. Allerede for små 20 år siden kørte hver femte nye bilen i landet på ethanol.
Og den udvikling er ikke gået i stå. Men nu er bilerne på sukker-brændslet en trussel for den grønne omstilling, skriver Jalopnik.
Og selvom det såkaldte flexfuel er populært blandt bilisterne, er det ikke nødvendigvis bil-ejerne der står i vejen for en omstilling til elbiler. Det langt billigere etanol udkonkurrer ganske enkelt elbilen.
LÆS OGSÅ: Bilmærke genopliver skandaleramt elbil – “Bilisterne elsker den”
Desuden, skriver mediet, at landets sukker-industri er af den meget magtfulde salgs. Og her vil man næppe opgive en succes, de første Fiat-modeller begyndte at køre på helt tilbage i 1979.
Det var dog først i 2003, da Volkswagen begyndte at sælge etanol-bilen Gol Flex, at sukkerrørs-brændsel for alvor blev populært. I dag kører 84,5 procent af alle biler i Brasilien ifølge Bloomberg på etanol.
Både fordi bilerne billigere end eksempelvis rene benzin- og diesel alternativer. Og noget billigere end rene elbiler. Det samme er etanol også pr. liter.
Desuden udleder entanol-produktionen og brugen af det langt mindre co2 end eksempelvis benzin- og dieselbiler gør. Det skrev Jyllands-Posten også allerede dengang i 2004.