De dårligst stillede diesel- og benzinbils-ejere risikerer nu at betale den regning, som et nyt forslag fra Dansk Industri om afgiftslettelser til elbiler, vil efterlade.
DI Bilbranchen vil have fastfrosset afgifterne på elbiler på det nuværende niveau. Ellers er frygten, at det vil få danskerne til at miste interessen for elbiler.
Men det er en skidt idé. Altså at fastfryse afgiften. I hvert fald hvis man spørger interesse-organet FDM.
Det skriver Finans.
I en kommentar til medie kalder forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru elbilsmarkedet for en lukket fest. Ligesom han mener, at DI’s forslag efterlader en ekstraregning til benzin- og dieselbil-ejerne.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Her sættes der falske fotofælder op – “Derfor jeg gør det”
Noget der især vil ramme de økonomisk dårligst stillede bilister. Dem som måske ikke har råd til en elbil.
– Bilejere, der endnu ikke har skiftet til en elbil, vil med DI Bilbranchens forslag blive ramt dobbelt.
– Dels risikerer de at skulle betale f.eks. 2.000 kr. ekstra i årlig grøn ejerafgift på en typisk lidt ældre benzin- eller dieselbil, og dels vil de trods afgiftslempelser på elbiler ikke være i stand til at købe en ny elbil, lyder det fra forbrugerøkonomen.
Med andre ord vil dem, der har mindst, skulle finansiere afgiftslettelser, til de bilister som har mest, hvis DI’s forslag bliver til noget.
FDM og forbrugerøkonomen er dog enig med DI Bilbranchen på et punkt. Nemlig at der skal findes en løsning, når det kommer til periodiske afgifter.
Lige nu betaler selv de tungeste elbiler meget lidt i de paradisiske ejerafgifter, fordi afgiften er baseret på co2-udledning.
Det bør der findes en løsning på inden 2025, hvor folketingspartierne bag den seneste omlægning af bilafgifterne vil se på aftalen igen, mener FDM.