Der er ikke sat nogen udløbsdato på Fords V8-produktion – og Mustangen beholder de 8 cylindre ‘så længe som muligt’, siger mærket nu.
V8-motoren er en integreret del af Ford identitet som bilmærke. Og sådan nogen smider man ikke bare væk eller erstatter med elmotorer og batterier. I hvert fald ikke lige med det første.
Nu fortæller mærket da også, at man i hvert fald holder V8-motoren i live i Mustang-modellen, der vil kører med forbrændingsmotor ‘så længe som muligt’.
Det bekræfter chefen for Ford Performance Mark Rushbrook i et interview med australske Carsales.
– Vi vil bygge V8-motorer, så længe som vi overhovedet kan, siger chefen.
Det samme kunne Fords såkaldte Global Manager Jim Owens fortælle et andet australsk medie – nemlig Drive.au.
LÆS OGSÅ: FDM advarer mod nyt forslag – “Det rammer diesel- og benzinbilister dobbelt så hårdt”
Ifølge Owens bliver der ikke skruet ned for investeringerne i V8-motoren, selvom Ford skruer op for produktionen af elbiler.
Hverken de to chefer eller den øverst ansvarlige ingeniør Tim Smith vil dog sige noget, om hvordan Ford har tænkt sig at holde liv i V8-motoren med de stadigt strengere emissionskrav til biler med forbrændingsmotor.
Et meget sandsynligt bud er dog, at Ford på et tidspunkt åbent fortæller, at Mustangen uden problemer – ligesom alle andre biler med forbrændingsmotor i øvrigt – kan køre videre på syntetisk fremstillet brændstof.
Bilkoncernen Stellantis sagde eksempelvis tidligere på året, at hele 28 millioner af deres biler kan køre på syntetisk e-fuel. Noget blandt andre Porsche sammen med flere andre parter har etableret en hel fabrik i Chile for at fremstille.