Elbilerne er ikke ufejlbarlige. Og det er bestemt heller ikke usårlige. Nu forklarer sikkerhedschefen hos landets største ladeoperatør, hvad der kan ske.
Angreb rettet direkte mod elbiler og den infrastruktur i form af ladestandere, som de er afhængige af, kan blive noget, elbil-ejere skal vende sig til.
Og hvis det ikke bliver hverdag, er det i hvert fald noget at være obs på. I et interview med fagmediet motor-magasinet forklarer it-sikkerhedschef hos lade-udbyderen Clever, Peter Kruse, hvad der kan ske.
– Vi kigger især på såkaldte DDOS-angreb, hvor man oversvømmer systemerne med data, så de ikke er tilgængelige. Der skal vi være rigtig gode og skarpe.
– Vi arbejder meget på at isolere og separere ladestanderne, så et angreb på én ikke bliver et angreb på hele netværket.
LÆS OGSÅ: Tesla får tæsk af lille bil i Danmark – elbil er ikke danskernes favorit længere
Peter Kruse peger dog også på noget andet, der kan gøre livet surt for folk med elbiler. Nemlig decideret sabotage.
Den slags kan der nemlig også sidde folk med ondt i sinde og spekulere i. Clevers sikkerhedschef er langtfra den eneste som peger potentielt problematiske scenarie i et trafikbillede fyldt af elbiler.
Elbiler bliver stadig mere forbundet af netværk. Og så bliver det proppet med teknologi der ofte kun virker, hvis der er adgang til internettet. Noget der både kan være en velsignelse og rigtig øv.
Ladestandere blev allerede angrebet sidste år
Så sent som i maj sidste år fortalte et israelsk sikkerhedsfirma, at man var begyndt at se de første hackerangreb rettet mod netop ladestandere.
Selv i krigen mellem Rusland og Ukraine er den slags brugt. I marts 2022 lykkedes det nogle ukrainere at lamme samtlige ladestandere langs den motorvej, som forbinder Sankt Petersborg med Moskva.
Ukrainerne gjorde det endda med en særlig hilsen til Ruslands præsident Vladimir Putin. Læs mere om det her.