I denne uge præsenterede regeringen sit finanslovsforslag. Et forslag der bl.a. indeholder 100 millioner kr. til den grønne omstilling i transportsektoren. Men det er en hån, lyder det nu.
De vrede vognmænd, der tidligere på året blokerede veje i protest over en ny vejafgift i 2025, får ingen hjælp.
Vejafgiften, der i snit vil koste vognmænd 1,3 kr. pr. kørt kilometer, er vedtaget. Og regeringens forslag om 100 millioner kr. i hjælp til den grønne omstilling af transportsektoren hjælper heller ikke noget.
Sådan lyder kritikken nu fra DTL-Danske Vognmænd. Selvom organisationen er glade for, at regeringen åbner for en dialog med branchen, er de 100 millioner kroner som ‘en dråbe i havet’.
Det siger direktør i DTL-Danske Vognmænd Erik Østergaard i et interview med DR.
Regeringen vil med den nye kilometerafgift tving de danske vognmænd over i elektriske lastbiler. Men infrastrukturen halter i den grad bagefter.
Ifølge Erik Østergaard er der lige nu bare to steder i Danmark, hvor elektriske lastbiler kan lade op.
Hos Dansk Erhverv Transport ser man gerne, at regeringen hoster op med flere penge. Mange flere penge. Brancheorganet foreslår, at regeringen sætter hele to milliarder af i en pulje til grøn omstilling af transportsektoren.
Men det bliver ikke på denne finanslov. Allerede da regeringen i denne uge præsenterede finanslovsforslaget gjorde man det klart, at der ikke var meget at forhandle om. Således er der sat en halv milliard af, som de øvrige partier kan komme med forslag til forhandlinger om.
Langt mindre end de 2 milliarder kr. alene transportbranchen mener, der skal til i omstillingen af sektoren.