Den elektriske GTI kommer. Faktisk har den allerede fået grønt lys til at gå i produktion. Det bliver bare uden én særlig feature som konceptbilen har.
Det er ofte sådan, at de sjove features ikke føler med fra konceptbilen over på samlebåndet.
Lige i tilfældet ID.GTI skrotter Volkswagen dog én ting, der er blevet modtaget særligt negativt, efter konceptbilen blev vist frem forrige søndag.
Det simulerede gearskifte er nemlig ikke noget, der vil være at finde i produktionsbilen, når eksemplarer af den engang i en ikke så fjern fremtid begynder at rulle af samlebåndet.
Det bekræfter Volkswagens øverste chef for udviklingsafdelingen Kai Gruenitz i et interview med Autocar.
LÆS OGSÅ: Transportminister: “Det skal IKKE være dyrere at køre bil i Danmark”
Den nye GTI-model, som faktisk ikke har noget med en GTI at gøre i forkortelsens oprindelige betydning.
Til gengæld holder Volkswagen fast i, at ID.GTI får falsk motorlyd. De lyde, siger Volkswagen, vil minde om dem, man kan høre i GTI-modeller i dag. Altså dem med forbrændingsmotor.
Endnu har Volkswagen ikke sagt noget om ID.GTI’s præstationer. Men ifølge Gruenitz vil der være flere hestekræfter at hente end i ID. 2 All som GTI’eren er baseret på.
Den almindelige ID.2 får 223 hestekræfter. Til sammenligning har den nuværende Golf GTI, der kører på 8. – og muligvis sin sidste – generation 245 hestekræfter.