Der ikke længere nogen tvivl, om at vejtransporten skal udvikle sig. Det gælder også for lastbilerne. Hos Scania tester man lige nu en ret blæret løsning.
Hvad kører lastbiler på i fremtiden? Svaret er, at det ved vi simpelthen ikke. Og det er der nok ikke rigtig nogen der ved. Endnu.
Men Scania forsøger sig nu alligevel frem. Mærkets seneste anhænger sikrer flåden af hybridlastbiler 5.000 kilometer ekstra om året.
Og det fordi hængeren er plastret til med solceller. Udviklingschefen hos Scania hedder Stas Krupenia og han mener, at den nye hænger er et skridt mod bæredygtighed i transportsektoren.
– Scanias formål er at skubbet udviklingen i retningen af en bæredygtig transportsektor. Aldrig før er solceller blevet brugt til at genere energi til en lastbils drivlinje, som vi gør nu.
– Den form for naturlig energikilde kan betyde en betydelig reduktion i emissionerne fra transportsektoren. Det er fantastisk at være på forkanten med udviklingen af næste-generations lastbiler, lyder det i en pressemeddelelse.
Om Scania sætter solceller til lastbiler i produktion, og bare kører rundt med dem på forsøgsbasis, vil kun tiden kunne vise. Men det svenske mærke er ikke det eneste som tester på livet løs.
Det samme gør Toyota. Japanerne tror nemlig ikke på, at elbiler med ledning er det eneste alternativ i fremtiden. Heller ikke når det kommer til lastbiler. Læs mere om det her.