EU-Kommissionen vil undersøge, om Kina ulovligt uddeler statsstøtte til landets bil-industri. Før det foreslog den tyske forsikringskoncern Allianz at lægge ekstra told på kina-biler.
Efter pres fra europæisk bilidnustri brugte EU-kommissionens formand Ursula von Der Leyen noget af sin åbningstale i parlamentet på at tale om kinesiske biler.
Selv er von Der Leyen nemlig overbevist, om at den kinesiske stat ulovligt støtter landets bilmærket økonomisk. Og at det presser prisen kunstigt ned i Europa.
Og nu skal det altså undersøges. Men før EU-kommissionen kom så langt, foreslog den tyske forsikringskoncern Allianz allerede tilbage i maj at lægge straftold på kinesiske biler.
Ifølge en undersøgelse, som Allianz har fået udarbejdet, koster de kinesiske elbiler i EU de europæiske bilproducenter 7 milliarder euro svarende til 52 milliarder danske kroner i tab om året.
LÆS OGSÅ: Volvo stopper helt med at bygge dieselbiler
Og sådan vil det se ud indtil 2030, hvis kineserne kører uhindret videre ind på det europæiske marked.
Løsningen er derfor en særlig importafgift for biler fra Kina, mener tyskerne. I USA har man længe benyttet sig af et lignende princip.
Her betales der i udgangspunktet 2,5 procent i straftold på alle biler. Både nye og brugte hvis de ikke er produceret i USA. Sådan har det været siden Imported Vehicle Safety Compliance Act blev indført i 1988.