Man må ikke sige ét for så at gøre noget andet. Det er forsikringsselskabet nu blevet straffet for.
Vi sætter ikke din præmie op, hvis du får en skade.
Sådan påstod forsikringsselskabet Alka at tingene hang sammen i en reklamevideo, som selskabet kørte med i 2016 og 2017.
Men det viste sig at være løgn. For dykkede man ned i betingelserne, kunne forsikrigselskabet uden videre hæve prisen i tilfældet af en skade. Ligesom en skade medførte forhøjet selvrisiko.
Det skriver Domstol.dk.
Men det er at overtræde markedsføringsloven, har Højesret nu slået fast. Derfor skal Alka betale en bøde på hele 16,9 millioner kr.
LÆS OGSÅ: Fra på søndag bliver hver 10. dieselbil forbudt – se listen med forbudte biler her
Forløbet har dog ikke været entydigt. Byretten kom frem til det samme som Højestret. Men i Landsretten blev Alka frifundet. Bl.a. fordi selskabet i en periode ikke gennemført en prisstigning.