EU-politikerne er blevet enige om strengere emissionskrav – den såkaldte Euro 7-norm – men kun for lastbiler og bussen. Person- og varebiler går ‘fri’.
En ny emissionsstandard for person- og varebiler har vakt heftig kritik i bilindustrien, hvor flere koncerner som BMW, VAG og Stellantis har kæmpet mod strengere krav.
Og denne omgang ser bilmærkerne ud til at have ‘vundet’. I hvert fald er EU-politikerne blevet enige om ikke at ændre på de nuværende regler og emissionskrav for person- og varebiler.
Derimod skal køretøjer til tungere transport – altså busser og lastbiler – leve op til strengere krav.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Fra på søndag bliver hver 10. dieselbil forbudt – se listen med forbudte biler her
Aftalen, der kan skabes enighed om i EU-systemet, er endnu lov. Det bliver den først, når den er underskrevet af EU-parlamentet, EU-kommissionen og Det Europæiske Råd.
Hos det spanske EU-formandskab er der tilfredshed med aftalen.
– Vi mener, at vi med aftalen har opnået bred støtte, en balance mellem investeringsomkostninger og fordelene for miljøet, siger Spaniens minister for handel, industri og turisme Hector Gomez Hernandez.
EU’s forslag til en strengere emissionsnorm har længe mødt kritik fra både bilindustrien og hele lande som Frankrig, Italien, Bulgarien, Tyskland, Ungarn, Polen, Tjekkiet og Slovakiet.
Lande, der har vigtig bilindustri, og derfor har frygtet for krav der ville tvinge bilfabrikkerne i knæ.
Eksempelvis sagde Volkswagen tidligere topchef i et interview sidste år, at EU’s oplæg til Euro 7-normen ville øge prisen på en VW Polo med 38.000 kr. før afgifter. Læs mere om det her.