Fra 2024 skal alle nye biler være udstyret en sladrehank, der advarer bilister, når farten bliver for høj. Men der skal mere til, mener to danske professorer.
Alle nye biler i EU og Storbritannien skal fra næste år været udstyret med en sladrehank, der advarer bilisterne, når de overskrider fartgrænsen.
Men de to danske professorer Thomas Søbrik Petersen og Kasper Lippert-Rasmussen vil have et langt mere indgribende forbud rettet mod bilisterne.
Ifølge de to professorer, der arbejder for henholdsvis Roskilde og Aarhus Universitet, bør ingen biler nogensinde køre hurtigere end tilladt.
At der kan være situationer, hvor det er nødvendigt at kunne køre hurtigere end andre, eksempelvis i en overhaling, betyder mindre for de to professorer.
LÆS OGSÅ: EU klar med nyt forbud – rammer brugte bildæk
Thomas Søbrik Petersen og Kasper Lippert-Rasmussen henviser til en undersøgelse, der fremhæver, at farlige overhalinger er sjældne. Derfor opvejer fordelene ved en obligatorisk fartbegrænser den eventuelle risiko for ulykker i den slags situationer.
I artikel på Videnskab.dk langer de to professorer ikke kun ud efter bilmærker som Koenigsegg og Bugatti. De to mener også, at Kia producerer sportsvogne, ‘der kan køre hurtigere, end loven tillader.’
Det vil Thomas Søbrik Petersen og Kasper Lippert-Rasmussen løse ved at gøre en egentlig fartbegrænser lovpligtig.
På den måde vil ingen bilist kunne køre for hurtigt. Heller ikke i København hvor flere veje er lavet om til 40-zoner. Det vil også være helt slut med fartbøder.
Alligevel forlanger de to professorer, at politiet stadig skal være til stede på vejene. Begge professorer vil desuden have flere fartbump og flere fotofælder på vejene, end der allerede er.
Det skal supplere den obligatoriske fartbegrænser i alle biler, mener professorerne.
At en egentlig hastighedsbegrænser vil være et voldsomt indgreb i den enkelt bilist frihed forsvarer Thomas Søbrik Petersen og Kasper Lippert-Rasmussen med, at bilister i forvejen er underlagt en masse regler og begrænsninger.